The monograph of A. A. Pronin is devoted to the study of modern mass documentary, primarily television, which in the twenty-first century has assumed the function of chief story-teller of amusing and instructive stories to the public. For the first time in domestic practice of the study of documentary film text is analyzed from the standpoint of modern narratology. The author believes that the documentary is addressed to a mass audience (“mass-dok”), is a journalistic kinnerton and, accordingly, can be analyzed in terms of narratology.

The material of nearly one hundred domestic films deals with the problems of screen representation of time and space; analyzes the narrative structure of documentary film text (forms, shapes, principles of narration, narrative instance and the strategy point of view); are determined by cognitive and pragmatic aspects of journalistic Kinnereth; identify the aesthetic dominant and the paradoxes of the on-screen narration. Comparative analysis of the films combined with a personal approach — separate sections devoted to narrative practices O. Dorman, R. Libanova, L. Parfenova, E. Yakovich and other famous authors, constituting a closed discursive community. A distinctive feature of the monograph of A. A. Pronin is the self-reflection of the author — screenwriter of more than 20 documentaries.

The study the author comes to the conclusion that journalistic cinemarati can be represented as a set of projections carried out by the electronic media on the mind of the implied viewer: the projection of desobediente narrative, projection of temporality, “state change”, the cognitive projection provided by the “qualia” effect, the projection of shapes and figures Narration, ontological projection, provided by the oppositions presence I absence. The projection is ensured by the activity of all narrative instances, and producing a set of projections is implied by the author of a nonfiction Kinnereth, creative initiative which “closes” the circuit on-screen communication.

Keywords: documentary film, intermediality, narrative, cognition, story, author.

Монография А. А. Пронина посвящена исследованию современной массовой документалистики, преимущественно телевизионной, которая в XXI веке взяла на себя функцию главного рассказчика занимательных и поучительных историй для широкой публики. Впервые в отечественной практике исследования кинотекста документальный фильм анализируется

с позиций современной нарратологии. Автор считает, что документальный фильм, адресованный массовой аудитории («mass-dok»), является публицистическим кинонарративом и, соответственно, может быть проанализирован в категориях нарратологии.

На материале почти сотни отечественных фильмов рассматриваются проблемы экранной репрезентации времени и пространства; анализируется нарративная структура документального кинотекста (формы, фигуры, принципы наррации, нарративные инстанции и стратегии, точка зрения); определяются когнитивно-прагматические аспекты публицистического кинонарратива; выявляются эстетические доминанты и парадоксы экранной наррации. Сравнительный анализ фильмов сочетается с персональным подходом — отдельные разделы посвящены нарративным практикам О. Дормана, Р. Либерова, Л. Парфенова, Е. Якович и других известных авторов, составляющих закрытое дискурсивное сообщество. Отличительной чертой монографии А. А. Пронина является саморефлексия автора — сценариста более 20 документальных фильмов.

В результате исследования автор приходит к выводу, что публицистический кинонарратив можно представить как совокупность проекций, осуществляемых аудиовизуальными средствами на сознание подразумеваемого зрителя: проекцию двусобытийности нарратива, проекцию темпорально-сти, «изменений состояния», когнитивную проекцию, обеспечиваемую эффектом «квалиа», проекцию форм и фигур наррации, онтологическую проекцию, обеспечиваемую действием оппозиции присутствие/отсутствие. Проецирование обеспечивается активностью всех нарративных инстанций, а производящим центром всей совокупности проекций является подразумеваемый автор публицистического кинонарратива, творческая инициатива которого «замыкает» цепь экранной коммуникации.

Ключевые слова: документальный фильм, интермедиальность, нарратив, сюжет, автор, герой.

 
Посмотреть оригинал
< Пред   СОДЕРЖАНИЕ   ОРИГИНАЛ